2009-09-04

شهریور 13 کاروان صلح و آزادی

با درود و مهر به شنوندگان ارجمند. در برنامه ی امروز 13 شهریور ۲۵۶۸ ایرانی، برابر با 4 سپتامبر ۲۰۰۹ میزبان آقای فواد پاشایی، دبیر کل حزب مشروطه ایران هستیم




درود آقای پاشایی، در ابتدا و برای مقدمه آیا ممکن است خواهش کنم، برای معدود هم میهنانی که ممکن است با فعالیت های میهنی شما آشنا نباشند بفرمایید چند سال است که فعالیت دارید و همچنین، لطفا تارنمای خود را نیز معرفی کنید؟

پرسش اول درباره ی هویت و شخصیت حقوقی گردانندگان "کاروان صلح و آزادی" است. دو هفته ی پیش اعلامیه ای به دستم رسید با عنوان "کاروان صلح و آزادی" که گویا حزب مشروطه نیز از دست اندرکاران آن میباشد. به همین منظور از شما برای مصاحبه ی امروز دعوت کردم. اعلامیه ی نخست، به امضاء 74 نفر از منفردین رسیده بود. پیشینه ی تلاشهای حقوق بشری ِ نامدارترین ِ این امضاء کنندگان چیست؟
پرسش دوم درباره ی هدف "کاروان صلح و آزادی است". بدیهی است که پیوستن به کاروان ِ آزادی خواست همگان است، ولی چرا "صلح" و آزادی. آیا نیرویی به غیر از رژیم اشغالگر جمهوریت اسلامگرا که 30 سال است با اشغال ایران در حالت جنگ با ملت ایران به سر میبرد، مگر جنگ دیگری هم در جریان است یا در شـُرُف وقوع است که نیاز به کاروان صلح، مطرح شود؟این کاروان، خواهان صلح با کیست؟ و برای اتمام کدام جنگ به حرکت در آمده است؟آیا شما نگران آغاز جنگ و اشغال بیشتر کشورمان از سوی کشور خارجی هستید؟

امروز 13 شهریور ۲۵۶۸ ایرانی برابر با 4 سپتامبر ۲۰۰۹ ، به برنامه ی کانون بررسی و آینده نگری ایرانیان گوش میکنید. مهمان برنامه ی امروز آقای فواد پاشایی ، دبیر کل حزب مشروطه ایران هستند
پرسش بعدی درباره ی سازمانهایی است که نام شان در زیر اعلامیه ی دوم "کاروان صلح و آزادی" به چشم میخورد. چه شد که علاوه بر دعوت از سوی منفردین، از سوی نهادهای سیاسی نیز پیوستن مردم به این کاروان، دعوت به عمل آمده؟نام این سازمانها و احزاب چیست و در کجا فعالیت دارند؟
پرسش بعدی درباره سبزی "کاروان صلح و آزادی" است. در بالا و سمت چپ ِ اعلامیه ی دوم، پرچم شیروخورشید ایران به صورت یک روبان اُریب دیده میشود. وجود این نشان ملی در نیویورک که تاکید شده بود که نشان جنبش فقط "سبزسبز" است را، چگونه توجیه میکنید؟
پرسش بعدی درباره رهبری ستاد سبز است. رادیو بی بی سی در معرفی میرحسین موسوی نوشته بود:
موسوی مدافع گروگانگیری ِ سال ۱۹۷۹ بود. موسوی در مصاحبه با نشریه نیویورک تایمز سال ۱۹۸۱ گفته بود که با تسخیر سفارت آمریکا، اسلام راستین را شناختیم. نشریه اکونومیست در سال ۱۹۸۸ موسوی را یک تندرو سرسخت، معرفی کرده بود. موسوی به مدت هشت سال یعنی تا ۱۹۸۹ نخست وزیر رژیم بود که با آغاز دوره رییس جمهوری رفسنجانی سمت نخست وزیر منحل شد و از وی برای شرکت در دولت جدید دعوت نشد. ولی پس از هشت سال یعنی در سال ۱۹۹۷موسوی به جنبش به اصطلاح اصلاحات پیوست...". پایان نقل قول از بی بی سی.آقای پاشایی شما در مقام یک چهره ی سیاسی آیا با این توصیف بی بی سی از موسوی موافقید؟شما چگونه موسوی را معرفی میکنید؟
پرسش پایانی درباره ی دورنمای حرکت اعتراضی سه ماهه ی گذشته است که هنوز با افت و خیز جریان دارد. به نظر شما، در چه شرایطی میتوان 22 خرداد امسال را به 22 بهمن تبدیل کرد؟ یا اینکه به نظر شما این 22 خرداد سرنوشت 2 خرداد را خواهد یافت؟
آقای فواد پاشایی با سپاس از وقتی که در اختیار این برنامه گذاشتید امید دارم در آینده نیز تقاضای گفتگو را بپذیرید، آیا پیام ویژه ای برای پیوستن مردم به کاروان صلح و آزادی روز 24 سپتامبر در نیویورک دارید؟