2009-09-18

زمینه سازی گفتگوی آمریکا با ایران

هم میهن گرامی
فصلنامه ی فارن آفیرز همان مجله ای است که جرج بال سی سال پیش برای هویت اسلامی ما در آن ابراز نگرانی میکرد. البته در واکنش به جشنواره ی هنر شیراز. اصل مقاله ی پریشب را در پیوندنشان زیر ببینید

متن را برایتان ترجمه کردم. نامهای خارجی را در متن انگلیسی خواهید یافت.

زمینه سازی گفتگوی آمریکا با ایران
2009 سپتامبر 15
از گـِر ِگ برونو مقاله نویس فصلنامه ی معتبر Council on Foreign Relation کانسل آن فورن ریلیشن

باراک اوباما تمایل خود را برای پیشبرد مذاکره با ایران و پایان دادن به برنامه ی هسته ای تهران تأیید کرد. مذاکره بین ایالات متحده، ایران و قدرتهای جهان برای اکتبر 1 برنامه ریزی شده است. بنابر گزارش رویترز، مکان مذاکرات احتمالا ترکیه خواهد بود. جمهوری اسلامی علاقه به صرف وقت در مورد فعالیتهای هسته ای خود ندارد، ولی ایالات متحده و دیگر مذاکره کنندگان غربی به روشنی در اینمورد علاقمند میباشند. در اطلاعیه مطبوعاتی مورخ 14 سپتامبر 2009 سخنگوی کاخ سفید Robert Gibbs رابرت گیبس وعده داده است که "این موضوع بخشی از بحث خواهد بود". اما بین تحلیل گران در باره ی دستاورد مذاکرات، اختلاف نظر عمیق وجود دارد. تخلف در انتخابات ریاست جمهوری در ایران، محاسبه ی ناظران را تغییر داده است.

برای برخی تعامل با رژیم بهترین شیوه است. محمد البرادعی ، رییس بازرسی هسته ای سازمان ملل که دوره اش رو به پایان است، از تصمیم آمریکا استقبال کرد و گفت تنها "از راه گفتگو" میتوان بحران را حل کرد. Chester A. Crocker چستر آلن کراکر، استاد مطالعات استراتژیک جورج تاون، استدلال میکند تا پیش از این؛ تعامل با کشورهای یاغی مانند لیبی در دوره ی بوش کارآیی داشته است. Robert Dreyfuss رابرت دریفوس، مقاله نویس نشریه ی Nation نیشن، بهترین چاره را در قبول برنامه غنی سازی اورانیوم در ایران همراه با بازرسی بین المللی موثرتر میداند و آنرا بازی نهایی نامیده است.

هم زبان ارجمند شما بهتر به یاد دارید که این رابرت دریفوس همان نویسنده ی کتاب گروگان خمینی است که در سالهای نخست شورش 57 کتابش دست به دست میچرخید

اما دیگر نظریه پردازان نگران گردن نهادن به حکومتی نامشروع هستند که از ماه ژوئن شکاف برداشته است یعنی زمانی که محمود احمدی نژاد، برنده ی جنجالی دوره ی دوم جمهوری شد. تریتا پارسی، رئيس شورای ایرانی آمریکایی، یک توقف تاکتیکی در ایجاد رابطه با ایران را توصیه میکند. کریم سجادپور مشاور شورای امورخارجه کانسل آن فورن ریلیشن از Carnegie Endowment for International Peace "بنیاد کارنِگی" به واشنگتن تایمز میگوید که دولت اوباما باید وجدان خودش کنار بیاید که چگونه میخواهد با یک رژیم بی اعتبار معامله کند و از طرفی به جنبشی که موفقیت آن می توانست پیامدهای بسیار مثبت برای آمریکا داشته باشد، خیانت نکند. John Hannah جان هانا، مشاور ارشد موسسه ی سیاست خاور نزدیک واشنگتن، در نشریه ی Weekly Standard ویکلی استاندارد استدلال میکند که اوباما باید روی کمک رسانی به مخالفین جمهوری اسلامی به اصطلاح "موج سبز" تمرکز کند. دینسالاران و اوباشان حاکم را با وعده ی گفتگو نباید تقویت کرد.

اطمینان میرود که چشم انداز یک نشست موفقیت آمیز بعید باشد. طبق گزارش 28 اوت 2009 آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل، ایران در گذشته بارها در مورد فعالیتهای هسته ای خود پاکیزه از بوته ی آزمایش بیرون نیامده است. تلاش برای دور جدید تحریم از طریق شورای امنیت سازمان ملل به احتمال زیاد افزایش خواهد یافت، اگر ایران غنی سازی اورانیوم که موجب نگرانی واشنگتن از تولید سلاح هسته ای است را متوقف نسازد. مجلس آمریکا در حال تدوین لایحه ای است که به موجب آن کاخ سفید بتواند شرکت های خارجی که به ایران نفت تصفیه شده بفروشند را جریمه کند.
در حالیکه برخی از تحلیلگران از مذاکرات و تحریم های شدیدتر حمایت میکنند، برخی دیگر مانند سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد John R. Bolton جان بولتون در نشریه ی وال استریتت جورنال مینویسد که تنها با تهدید نظامی می توان جلوی بمب هسته ای ایران را گرفت. در همین راستا، Micah Zenko میکا زنکو نویسنده شورای امور خارجه مینویسد اگر آمریکا آماده ی اقدام نباشد، ممکن است که اسرائیل آماده باشد.

هم میهن سرور آیا روند کنونی در مسیری است که در زمان عمر شما از ایران فقط در خاطره ها میتوان سراغ گرفت؟
خواندن این مقاله آیا پرسش تازه ای در ذهن شما برانگیخت؟