2009-09-19

شهریور 28 استهلال ماه شوال

با درود و مهر به شنوندگان ارجمند. در برنامه ی امروز 28 شهریور ۲۵۶۸ ایرانی برابر با 19 سپتامبر ۲۰۰۹ میزبان جناب دکتر مسعود انصاری هستیم


جناب پروفسور انصاری درود بر شما. پرسشهای امروز بر محور پایان یافتن ماه رمضان، اعتبار خامنه ای به عنوان مجتهد جامع الشرائط و اهمیت روزه یعنی یکی از پنج فروع الدین و در جمعبندی ارتباط این مقولات برای دستیابی به جامعه ی مترقی ایران فردا با مردمانی آینده نگر؛ تنظیم شده است.

دکتر انصاری پرسش نخست درباره ی رویت ماه یا همان که شما در کتاب تان از آن با نام اهله ی ماه نام برده اید میباشد. هر سال بحث استهلال موجب بازارگرمی مراجع تقلید است. تاثیر استهلال ماه بر وجوب يا حرمت روزه چیست؟ دیدن ماه توسط حاکم شرع؛ در آسمان با تكاليف آسماني چه ارتباطی دارد؟

خورشید لباسش را در میاورد که بخوابد




پرسش بعدی درباره ی گاف خامنه ای در محاسبه ی روز اول شوال است. لطفا بفرمایید چرا تعیین عید فطر بر عهده ی حاکم شرع است؟ و چرا اعتبار مرجع تقلید نزد مقلد به دقت و صحت لحظه ی رویت ماه؛ بستگی دارد؟ برای نمونه چهار سال پیش در سال ۱۳۸۴ کوچی، سه تن از مراجع تقلید مرحوم آیت‌الله العظمی محمدتقی بهجت فومنی، مرحوم آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی و آخوند یوسف صانعی روز عید فطر را متفاوت از نظر سید علی خامنه ای، مشخص کرده بودند. پرسش در ارتباط با محاسبه ی روز اول شوال این است که هرگاه برای تعیین اول شوال میان مراجع اختلاف بروز کند، چه ايرادی دارد که در يك كشور، دو روز متوالي عيد فطر داشته باشیم؟

علما فقها و ماهها بحث آبشتنگاه. اثبات علمی روزقیامت با هیپنوتیزم. یاد کتاب مهندس بازرگان افتادم که در همان سال اول وزیری انقلاب خواندنم. بازرگان با همین سبک استدلال علمی که فرمودید ثابت کرده بود که حضرت قائم عج تعالی فرجه 700سال سن دارند

پرسش بعدی درباره ی اهمیت معنوی محاسبه ی علمی جایگاه ماه، حسب فاصله ی درجه از نقطه ی شمال است. محاسبه ی جهت ِ حرکت، مكان و حتی روشنايي ستارگان و سيارگان در منظومه ی شمسي از ميليون‌ها سال قبل و تا میلیون ها سال بعد آیا با یک ماشین حساب دستی ساده ی تگزاس اینسترومنت مگر امكان پذير نیست؟ دکتر انصاری با تحولات علمی امروز آیا میتوانید برای آینده شرایط زمان و مکان فرضی متصور شوید که برای استهلال ماه هم میهنان اهل فکر ولی با ایمان، حتما نیاز به مجتهد جامع الشرائط داشته باشند؟

الینیشن  از خود بیگانگی و تیوسنتریک خرافه محوری




امروز 28 شهریور ۲۵۶۸ ایرانی برابر با 19 سپتامبر ۲۰۰۹ به برنامه ی کانون بررسی و آینده نگری ایرانیان گوش میکنید. مهمان برنامه ی امروز پروفسور مسعود انصاری نویسنده، روانپزشک و برجسته ترین اسلامشناس کشورمان هستند

پرسش بعدی درباره ی چگونگی رخنه ی "رسم روزه گرفتن" در 14 قرن پیش است؟ مبدع روزه از کجا شروع شده است؟




نسخه برداری از روزه ی تـِشرین ماه ا ِلول یهودیان و روزه ی لِنت کاتولیکها در قرآن مجید. و پرخوری سحری و افطاری

جناب دکتر انصاری آیا اطلاع داشتید که طبق توضیح المسائل رهبر انقلاب شان خمینی که متن آن هم اکنون در تارنمای سید خامنه ای نیز وجود دارد؛ طی سه سال گذشته روزه ی مردم باطل بوده است؟

با اجازه ی شما توجه شنوندگان را به کتاب توضیح المسائل بخش موسوم به "احکام روزه های حرام و مکروه" از تراوشات فکری رهبرانقلاب جلب میکنم. در مسئله 1604 مینویسد: اگر به واسطه ی باد؛ غبار غليظی پيدا شود و انسان با اين كه متوجه است مواظبت نكند و به حلق برسد، روزه‏اش باطل مى‏شود.
سه سال پیش مرکز آلرژی و آسم ایران؛ در 6 ماه می 2006 گزارشی منتشر کرد که قطر particle matter یا ذرات جامد در دستگاه تنفسی اهالی تهران بزرگتر از 10 میکرون بوده است. یعنی ذرات جامد و مخلوط ترکیبات شیمیایی معلق در هوا یا همان که خمینی غبارغلیظ مینامد مانند اگزوز دیزل و دیگر آلاینده های هوای تهران که در حلق خلق خدا رسوب کرده اند طبق حکم شماره 1604 خمینی روزه ی 3 سال گذشته را باطل کرده است.
شاید شما و شنوندگان بپرسید که آلودگی هوای تهران چه ربطی به انقلاب دارد؟ بله ربط دارد زیرا آلودگی هوا در نظام جمهوری اسلامی ناشی از ندانمکاری آخوندها در حفظ محیط زیست است. در این رابطه توجه شنوندگان را به دستور حجت‌الاسلام میرحسینی اشکوری جلب میکنم که در ۲۱ آبان پارسال دستور قطع درختان کهنسال را صادر کرده بود. این قهر طبیعت نبود دخالت و دشمنی عمدی با طبیعت و محیط زیست بود. عمر تعدادی از درختها به سه، چهار هزار سال می‌رسید.

دکتر انصاری به نظر شما برای تشخیص صحت روزه آنهم در محیط هوای آلوده، چگونه مردمی که نون شب ندارند باید برای ماه رمضان دستگاه بادسنج و غبارسنج با خود حمل کنند تا غلظت غبار موجب شک در روزه شان نگردد؟

ریچارد هاوکینز و توضیح المسائل خمینی

دکتر انصاری از نگاه روانکاوی و بررسی وقایع کشورمان و از طرفی واقعیت نیازهای روحی مردم؛ آیا مطلب دیگری هست که بخواهید به مناسبت پایان ماه رمضان در برنامه ی امروز بیان فرمایید؟

هشتاد درصد سرزمین های با فرهنگ در قمرو ایران بودند

دکتر انصاری ارجمند برای شما و همه خردورزان آرزوی تندرستی و پیروزی دارم